Inkluderande beslutsfattande
Jag har en gjort en studie om hur personer med intellektuell funktionsnedsättning upplever delaktighet i beslutsfattande processer i föreningar. Baserat på studien har jag skrivit en kandidatuppsats. Nedan hittar du en lättläst sammanfattning av min kandidatuppsats. Hör av dig till mig om du vill ta del av hela uppsatsen!
Hur kan människor med intellektuell funktionsnedsättning vara med
när man fattar beslut i föreningar?
Jag heter Aline Groh
och jag har skrivit en uppsats
om beslut i föreningar.
Det här är en lättläst sammanfattning av uppsatsen.
Inledning
Man fattar gemensamma beslut i föreningar.
Människor med intellektuell funktionsnedsättning ska vara med
när man fattar beslut.
Varför har jag skrivit uppsatsen?
Jag vill förstå
hur människor med intellektuell funktionsnedsättning upplever
när man fattar beslut.
Jag vill också förstå
om människor med intellektuell funktionsnedsättning upplever
att hjälpmedel är bra och nödvändiga.
Vad har annan forskning visat?
Människor med intellektuell funktionsnedsättning upplever ofta
att de inte får vara med på samma sätt som andra.
Många människor med intellektuell funktionsnedsättning
känner sig utanför i skolan, arbetet och i fritiden.
Det är viktigt
att lyssna på människor med intellektuell funktionsnedsättning.
Det är också viktigt
att se styrkor i alla människor.
Det är också viktigt
att människor med intellektuell funktionsnedsättning berättar
om sina idéer.
Metod
Jag har pratat med fem människor med intellektuell funktionsnedsättning.
De fem människorna med intellektuell funktionsnedsättning är med i föreningar
och är med när beslut fattas.
De fem människorna med intellektuell funktionsnedsättning
har berättat för mig hur det är i deras förening.
Resultat
Människorna med intellektuell funktionsnedsättning
upplever att de är med
när man fattar beslut i deras förening.
De upplever att alla lyssnar på varandra.
De upplever att man tar varandras åsikter på allvar.
De upplever att det är kul att vara med
när man fattar beslut.
Saker som gör det lättare att vara med
Det är bra
att kunna lära sig nya saker
som är viktiga i en förening.
Det är också bra
att kunna berätta om sina åsikter och idéer.
Det är bra
att få hjälp när man behöver det.
Till exempel för att förstå
vad ett beslut handlar om.
Man kan också få hjälp med uppgifter
och med planeringen.
Det är bra
att få stöd av personer
som inte får fatta beslut själva.
Det är bra
om människor med intellektuell funktionsnedsättning pratar mest.
Då blir det lätt att förstå.
Det är bra
om beslut får ta lång tid.
Då kan man tänka länge på det
och prata om fördelar och nackdelar.
Det är bra
att människor med intellektuell funktionsnedsättning
får göra så mycket som de vill.
Saker som gör det svårare att vara med
Det är svårt
när möten är sent på kvällen.
Det är också svårt
när möten är långa.
Då har man inte energi
för att vara med
när man fattar beslut.
Det är svårt
när andra använder krångliga ord
under möten.
Då är det svårt att förstå
vad beslut handlar om.
Det är svårt
när vissa personer gör väldigt mycket
och andra gör väldigt lite.
Då får man kanske inte göra
det man vill göra.
Stort tack till alla
som jag fick prata med!
Om du har några frågor eller tankar
om uppsatsen och temat
får du gärna mejla till
aline.groh@gmail.com.