Om föreläsaren

7

Aline Groh

Föreläsare

I mina gruppföreläsningar för skolpersonal samt vård- och omsorgspersonal erbjuder jag just denna kunskapen.

Föreläsningarna bygger på mitt brinnande engagemang för att förbättra livsvillkorna för människor med funktionsvariationer. Jag visar hur vi med hjälp av olika vardagliga knep och organisatoriska förändringar kan främja delaktighet. 

Min kusin som är några år äldre än jag har grava intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar. Hon har alltid varit en vanlig del i familjen och deltagit i så många aktiviteter som möjligt. Hon har tagit promenader med oss, besökt restauranger med oss, tittat på mina amatörmässiga dansföreställningar. Allt det har varit en självklarhet för mig.

Det är dock ingen självklarhet för alla. Tre situationer har visat detta väldigt tydligt för mig.

När jag var i femårsåldern lekte min kusin och jag en hel eftermiddag med sjungande pingviner som gick runt på en bana. Det var så roligt och vi skrattade mycket. När mina föräldrar och jag åkte hem på kvällen fick jag beröm för hur fint jag hade lekt med min kusin. Jag förstod inte varför jag fick beröm för det. Det var väl inget speciellt med att leka med min kusin? 

Några år senare slutade min kusin och hennes föräldrar komma till mina dansföreställningar. Anledningen var att i och med att jag dansade lite proffsigare skulle det upplevas störande av publiken om min kusin applåderade vid ”fel” ställe när resten av publiken var tyst (vilket hon brukade göra).

Om föreläsaren

Ännu några år senare sökte en hjälporganisation för människor med funktionsvariationer extrajobbare. Både en vän till mig och jag tyckte först att det lät väldigt spännande. Någon dag senare bestämde sig min vän dock för att hon inte skulle ansöka.

Hon vågade inte. Jobbet med människor med särskilda behov skulle kanske bli för tufft. Jag förstod inte riktigt hennes rädsla. Många jobb kan ju vara tuffa och om man klarar av det eller inte är svårt att avgöra innan man har varit där.

I mina ögon var detta jobb varken ett positivt eller negativt undantag.

Och för mig var det ett drömjobb. Det var då jag började arbeta med människor med funktionsvariationer vilket jag har gjort sedan dess nästintill oavbrutet.

Av min kusin har jag lärt mig att alla, oavsett funktionsförmåga, kan uppleva och sprida glädje. Jag har också lärt mig värdet i att jämt fokusera på människors unikitet.

Av situationer som de beskrivna har jag lärt mig att många hinder som människor med funktionsvariationer upplever är skapade av omvärlden. När omvärlden är rädd för eller irriterad av olikheter, olika behov, olika sätt att uttrycka sig, då innebär det att man inte möter människor med funktionsvariationer som människor först.

Istället möter man en diagnos, ett syndrom, en avvikelse. Och det är då den individens livsglädje, intressen, kompetens och delaktighet inskränks.

En akademisk bakgrund inom funktionshinderstudier, sociologi, intersektionell genusvetenskap, psykologi och retorik i kombination med mångårig erfarenhet med människor med funktionsvariationer gör att jag kan bidra med unika perspektiv på delaktighet.

Jag kan ge inblick i hur individer, grupper, organisationer och samhället påverkar individernas delaktighet. Utifrån min egen erfarenhet vet jag hur otroligt viktigt det är att uppleva delaktighet för ens självkänsla, hälsa, engagemang och intresse.